وبلاگ

دسته بندی ها: تاثیر کشور سازنده بر کیفیت لاستیک

آیا کشورهای مختلف سازنده یک برند، تاثیری در کیفیت لاستیک تولید شده دارند؟
امروزه بسیاری از شرکت های تایرسازی دارای چندین کارخانه در نقاط مختلف دنیا هستند. قابل درک است که حجم عظیمی از محصولات را می توان تنها در صورت وجود تعداد کارخانه های کافی تولید کرد. با این حال، غول‌های صنعت تایر جهانی می‌گویند که محصولاتی که برند یکسانی دارند، بدون توجه به محل تولید، یکسان هستند. به همین دلیل است که محصولات مشابه در کشورهای مختلف تولید می شوند و تنها در “… Made in ”  تفاوت دارند.

توضیح برای این موضوع، بسیار ساده است. در کارخانه های مختلف یک برند، از فناوری های یکسانی استفاده می شود. فرآیندهای تولید یکسان عمل می کنند و تقریباً از اجزای مشابهی استفاده می شود. تنها استثناء برخی از اجزاء است که بر کیفیت لاستیک تأثیر نمی گذارد.

یک مثال ساده برای این موضوع می زنیم:
تویوتا راوفور که یک ماشین کاملا ژاپنی است، از لاستیک دانلوپ بهره می برد. اما وقتی دور لاستیک را میخوانیم، کشور سازنده چین روی آن حک شده است.
با توجه به توضیحات بالا متوجه می شویم، دانلوپ ژاپن و دانلوپ چین، هر دو دارای یک کیفیت یکسان می باشند.

گول نخوریم:
هیچ کشور تایر سازی در دنیا نمی تواند با نام مشابه یک کارخانه دیگر، لاستیک تولید کند. پس حتما موقع خرید به اسپل کلمات حک شده روی لاستیک توجه کنید.
به طور مثال لاستیک پیرلی با اسپل pirelli یک لاستیک آلمانی است که در سراسر اروپا دارای کارخانه های تولید کننده می باشد. اما کشور چین با نام pirelly اقدام به تولید این لاستیک کرده است که تنها در حرف آخر با نمونه اصلی تفاوت دارد و فِیک می باشد.

* نویسنده: گروه بازرگانی تایر می
* ذکر مطلب با نام نویسنده بلامانع می باشد.

28

دسته بندی ها: رنکینگ بهترین لاستیک های جهان

موسسه برنددایرکتوری در آخرین آمار خود درباره ارزش تایرسازان از 10 شرکت برتر تایرساز دنیا گزارشی تهیه کرده که نکات جالبی در آن نهفته است.

موسسه برنددایرکتوری به‌عنوان یکی از معتبرترین مراجع بررسی ارزش شرکت‌های مختلف در آخرین آمار خود درباره ارزش تایرسازان از 10 شرکت برتر تایرساز دنیا گزارشی تهیه کرده که نکات جالبی در آن نهفته است. هرچند این لیست تفاوت چندانی با آمار سال 2020 ندارد اما در یک‌سال گذشته تنها برند چینی حاضر در آن یک‌پله نزول کرد و جایگاه خود را به‌عنوان نهمین تایرساز باارزش دنیا در اختیار سومیتومو قرار داد، البته سومیتومو نیز در این مدت به دنبال دستیابی‌به جایگاه از دست داده خود بود. نکته قابل‌توجه کاهش ارزش دلاری برندها نسبت به سال ۲۰۲۰ است که این موضوع در رتبه نخست این رده‌بندی نیز مشاهده می‌شود.

رتبه‌ بندی برترین تایرسازان دنیا در سال 2021

میشلن در جایگاه نخست این رده‌بندی با وجود اینکه امتیاز AAA خود را حفظ کرده اما ارزش دلاری آن از ۷میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۶ میلیارد و ۸۴۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

در جایگاه بعدی که بریجستون به‌عنوان برترین تایرساز ژاپنی قرار داد اما تغییرات عمیقی رخ نداده و این شرکت از ۷ میلیارد و ۲۴ میلیون دلاری به ۶ میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار دست یافته است.

تفاوت بین دو رتبه اول و جایگاه سوم که در اختیار کانیتیننتال آلمان است، نسبتا زیاد بوده و از جایگاه AA+ به امتیاز AA نزول کرده، ارزش این برند نیز از ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار رسیده است.

دانلوپ به‌عنوان باارزش‌ترین تایرساز آمریکایی جایگاه پنجم را در اختیار دارد و ارزش آن از ۲میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار به یک میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار رسیده، ارزش گودیر که دومین تایرساز آمریکاست نیز از ۲ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار به یک میلیارد و ۷۳۴ میلیون دلار رسید.

پیرلی ایتالیا در جایگاه هفتم این رده قرار دارد و ارزش آن از یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار رسیده؛ هانکوک به‌عنوان برترین تایرساز کره‌ای جایگاه هفتم خود را حفظ کرده ولی از لحاظ امتیازی از AA به AA- نزول داشته است.

ارزش این شرکت از رقم یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و یوکوهاما؛ دومین برند ژاپنی این رده‌بندی از ۸۷۳میلیون دلار به ۷۵۷ میلیون دلار رسیده است.

سومیتومو با پیشرفت؛ از رده A+ به AA دست یافته و کمترین اختلاف در کاهش ارزش را داشته و از ۷۵۶ میلیون دلار به ۷۴۳ میلیون دلار رسیده است. لینگ‌لانگ تایر چین؛ آخرین برند این رده‌بندی است که ارزش آن از ۷۶۰ میلیون دلار به ۷۰۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

38

دسته بندی ها: آموزش خواندن تاریخ لاستیک

تمام تایرهای تولیدی اعم از تایر دوچرخه،موتور،خودروهای سبک و سنگین دارای تاریخ تولید هستند. تاریخ تولید درج شده بر روی تایرها حتی لاستیک های ایرانی به میلادی می باشد و شامل چهار رقم است که دو رقم اول از سمت راست بیانگر سال و دو رقم دوم از سمت راست بیانگر هفته تولید لاستیک می باشد و در یک کادر بسته بر روی یک سمت از دیواره لاستیک حک میشود.

بعضی از تایرسازان کد DOT یا کد سری تولید خود را قبل از تاریخ تولید حک میکنند که بعضا دارای عدد است و باعث اشتباه خواندن تاریخ تولید می شود به همین دلیل خواندن تاریخ از سمت راست بهترین گزینه برای صحیح خواندن است.

19

دسته بندی ها: آموزش خواندن سایز لاستیک

تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره سایز لاستیک ها، تفاوت آنها، برند های تولید کنندهٔ لاستیک و همچنین کشور های تولید کننده را میتوانید در این قسمت بررسی نمایید

سایز لاستیک

اعدادی روی دیواره لاستیک نوشته شده است که نشان دهنده ی اندازه ی لاستیک هستند، برای خودرو های مختلف سایز تغییر میکند و بر اساس سه عدد که نشان دهنده پهنا، نسبت منظر و قطر رینگ میباشند درج میشود.

برای مثال سایز ۱۸۵/۶۵R۱۴ سایز مناسب برای تایر خودرو هایی همچون پژو ۴۰۵ و … میباشد..

۱۸۵: پهنای لاستیک بر اساس میلیمتر ( افزایش این عدد به معنای عریض تر شدن سطح روی لاستیک میباشد، مقدار افزایش و کاهش میزان پهنا، ده میلیمتر است، به این منظور که یک سایز پهن تر نسبت به سایز مثال زده شده در بالا، عرض ۱۹۵ میلیمتر، و یک سایز باریک تر نیز عرض ۱۷۵ میلیمتر میباشد )

۶۵: نسبت منظر تایر یا به اصطلاح فاق آن تایر بر اساس درصد ( این عدد بیان کننده ی نسبی از پهنای لاستیک در دیواره ی آن است، در تصویر بالا، فاق ۶۵ به معنی آن است که اندازه ی دیواره ی لاستیک ۶۵ درصد اندازه ی پهنای آن میباشد. میزان افزایش و یا کاهش نسبت منظر، پنج درصد است، یعنی با عرض ۱۸۵ میلیمتر، فاق بیشتر از مثال بالا،  ۷۰ درصد و فاق کمتر از مثال بالا،۶۰ درصد از  پهنای لاستیک را تشکیل میدهد )

R: نوع ساختار تایر، R به معنای رادیال بودن آن است ( به طور کلی تایرها از نظر ساختار به دو دسته ی رادیال و بایاس تقسیم میشوند که در صفحه ساختار تایر به آنها میپردازیم )

۱۴: قطر رینگ بر اساس اینچ ( نشان دهنده ی قطر رینگ مناسب برای نصب تایر بر روی آن میباشد، یک واحد قطر رینگ بزرگتر از مثال بالا ۱۵ اینچ، و یک واحد کوچکتر از آن نیز ۱۳ اینچ میباشد)

علائم درج شده بر دیواره تایر

به تصویر زیر توجه کنید:

علاوه بر مشخصات متناظر با سایز لاستیک که در بالا توضیح داده شد، اعداد و حروف دیگری نیز در دیواره ی تایر درج شده است، که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم:

رده ی بار: در تصویر بالا با عدد ۸۲ نشان داده شده است، میزان تحمل وزن تایر بر اساس کد مخصوص میباشد ( این کد نشان دهنده ی تحمل وزن تایر بر اساس استانداد های جهانی تولید کنندگان لاستیک و تایر است، در جدول زیر نسبت هر عدد از این کد ها با میزان وزن قابل تحمل آن بر اساس کیلوگرم درج شده است)

درجه ی سرعت: در تصویر بالا با حرف S مشخص شده است.

حروف متناظر با کدهای سرعت حروفی قرار دادی میباشند ( نشان دهنده ی حداکثر سرعتی که میتوان از تایر عملکرد مناسب را انتظار داشت )

برند و کشور تولید کننده

نام سازنده، لوگوی کارخانه تولید کننده ی لاستیک به صورت مشخص و واضح بر روی دیواره ی لاستیک قابل مشاهده میباشد.

نام گل و طرح آن نیز قالباً مانند نام تجاری لاستیک، به صورت بزرگ بر دیواره ی آن درج میشود. نام گذاری آج لاستیک براساس استاندارد های شرکت تولید کننده بوده و کمپانی های مختلف روش های مختلفی اتخاذ میکنند. برای مثال یزد تایر از نام هایی مانند اورانوس، ونتوس و … استفاده میکند، کمهو از کد هایی مانند: KH11 ، KH22 و … و مکسس از نام هایی مانند MA-Z1 ، Mudzilla و …

به همین ترتیب تمامی کمپانی ها روش های منحصر به فردی در این نام گذاری اتخاذ میکنند.

کشور محل تولید محصول نیز به صورت برجسته بر روی دیواره ی لاستیک نوشته شده است.

برخی برند ها ی مطرح صنعت لاستیک و تایر، در کشور های مختلف محصولات خود را تولید میکنند که نام کشور تولید شده همراه با قالب بر روی دیواره ی آن درج میشود که امکان هرگونه تصرف و تغییر در آن را غیر ممکن میسازد.

لازم به ذکر است که الزاماً مقبولیت کشور تولید کننده در کیفیت تایر نقش نداشته و برند های معتبر استاندارد های یکسان را در تولیدات خود در هر کشور لحاظ میکنند. ایجاد شعبات مختلف در کشور های گوناگون صرفاً به دلیل ایجاد تسلط بیشتر بر بازار و افزایش فروش در بازارهای جهانیست.

برای مثال تایر میشلن، در کشورهای فرانسه، آلمان، آمریکا، تایلند و … تولید میشود، که تمامی محصولات استاندارد جهانی کمپانی میشلن را دارا میباشند.

30