لاستیک تیوبلس

مقدمه:

تایرهای بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless Tire) گونه ای از تایر هستند که به سبب بهره مندی از خصوصیات کیفی ویژه ای از جمله ایمنی بالا، راحتی در کار و عملکرد خوب، در میان انواع تایر جایگاه ویژه ای را بخود اختصاص داده اند. در این نوشتار سعی شده است که ساختار تایر تیوبلس، عملکرد و نیز مزایای این لاستیک مورد توجه و بحث قرار گیرد.

۱٫ ساختمان لاستیک تیوبلس

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار میگیرد. این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است. لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست. همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) سوار شود.

۲٫ عملکرد لاستیک تیوبلس

درصورتی که شیئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد. یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت ۲۵/۰ اتمسفر در روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

۳٫ مزایای لاستیک تیوبلس

هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است. • استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود. • تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است. • افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) بسبب افزایش فضای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد. • افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک. • افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک. • عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی. • افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند. • کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده. • عدم امکان وجود پنچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس. • عدم امکان نفوذ شیء ریز از کناره لاستیک به داخل آن.

مشخصات لاستیک خودرو

روی دیواره بیرونی هر تایر، اعداد و کدهایی درج شده است که در حقیقت شناسنامه لاستیک خودرو هستند. در ذیل مفهوم این علائم بیان شده است. در ادامه به شرح برخی از مهمترین آنها می­پردازیم.

الف) اندازه تایر

اندازه لاستیک خودرو با علائمی همچونP185/60R1۴ نشان داده می‌شود.که بدین معنی میباشد:

P = تایر خودروی شخصی

۱۸۵= پهنای تایر  (برحسب میلی­متر)

۶۰= نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلی­متر)

R = رادیال

۱۴= قطر رینگ (بر حسب اینچ)

علاوه بر علائم بالا علائمی مانند۸۹H بر روی لاستیک وجود دارد که به H  شاخص سرعت (در بخش "ج" به آن اشاره شده ) و به عدد ۸۹ عنوان شاخص بار می گویند یا حد بارگذاری(که در بخش" ب" به آن اشاره شده ) می گویند.

ب)حد بارگذاری

این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر می‌تواند تحمل کند، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را  داشته ‌باشد و بین صفر تا ۲۷۹ متغیر است. برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین ۷۱ تا ۱۰۰ است.برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی پراید ۷۶ و معادل ۴۰۰ کیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش "و" را ببینید)، حداکثر۴۰۰ کیلوگرم را می‌تواند حمل کند.توجه داشته باشیدهرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه­شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید. برای آگاهی از میزان بار قابل تحمل هر شاخص به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص بار

۷۱

۷۲

۷۳

۷۴

۷۵

۷۶

۷۷

۷۸

۷۹

۸۰

۸۱

میزان بار به KG

۳۴۵

۳۵۵

۳۶۵

۳۷۵

۳۸۵

۴۰۰

۴۱۲

۴۲۵

۴۳۷

۴۵۰

۴۶۲

شاخص بار

۸۲

۸۳

۸۴

۸۵

۸۶

۸۷

۸۸

۸۹

۹۰

۹۱

۹۲

میزان بار به KG

۴۷۵

۴۷۸

۵۰۰

۵۱۵

۵۳۰

۵۴۵

۵۶۰

۵۸۰

۶۰۰

۶۱۵

۶۳۰

شاخص بار

۹۳

۹۴

۹۵

۹۶

۹۷

۹۸

۹۹

۱۰۰

میزان بار به KG

۶۵۰

۶۷۰

۶۹۰

۷۱۰

۷۳۰

۷۵۰

۷۷۵

۸۰۰

ج) علامت حداکثر سرعت قابل­تحمل

حداکثر سرعتی که لاستیک می‌تواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می­دهد     هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت ۲۱۰کیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن را اعمال شود، آسیب می­بیند و یا ممکن است بترکد.برای اطلاع از میزان سرعت هریک از این حروف به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص سرعت

R

S

T

U

H

V

Z

سرعت به KM/H

۱۷۰

۱۸۰

۱۹۰

۲۰۰

۲۱۰

۲۴۰

۲۴۰+

د) تاریخ ساخت لاستیک

کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقم نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت لاستیک هستند. برای مثال عدد "۱۲۰۴" نشان می‌دهد این لاستیک در هفته دوازدهم سال ۲۰۰۴ میلادی تولید شده است. امروزه همراه لاستیک‌های نو خارجی، یک کارت دریافت می‌کنند که پس از وارد کردن مشخصات باید به آدرس شرکت سازنده پست شود یا لاستیک را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه کار­کرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.

ه) ترکیبات سازنده تایر

این بخش، مواد سازنده لاستیک را توضیح می‌دهد. مثال:TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER+2  STEEL یعنی رویه تایر مرکب از یک رویه پلی‌استری همراه دو لایه سیم فولادی است.

و) حداکثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر

عددی که در مقابل عبارت "حداکثر فشار باد" روی تایر درج می­شود، مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک داشته باشد، وقتی شما می‌خواهیدحداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده  برای استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولاً در لبه داخلی یکی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

تایر run flat

با وجود تایرهای RF ،حتی زمانی که باد تایر خالی شده باشد شما می توانید به حرکت ادامه داده و عملکرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تایر حفظ نمایید. به جای تعویض تایر در کنار خیابان که امری ناخوشایند و خطرناک محسوب می شود، شما می توانید به حرکت خود ادامه داده و به راحتی خود را به منزل و یا تعمیرگاه برسانید.تایرهای RF زاپاس خود محسوب می شوند، با وجود دیوارهای جانبی تقویت شده، تایرها حتی اگر کاملاً از  باد خالی شده باشند، قادر به ادامه عملکرد خود هستند. ترکیب فرسایشی مقاوم به گرما که در ساخت این نوع تایر به کار گرفته شده است، در برابر افزایش احتمالی گرما مقاومت می کند. با استفاده از تایرهای RF شما قادر خواهید بود با سرعتی بالاتر از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت و بدون تغییر وضعیت محسوس به رانندگی خود ادامه دهید. در عین حال در وقت خود صرفه جویی کرده و بنابراین استرس کمتری خواهید داشت، دیگر نیازی به حمل تایر زاپاس هم ندارید و در نتیجه فضای بیشتری برای حمل بار در اختیار شما قرار می گیرد.

سیستم "رانندگی تطبیقی" (Adaptive Drive) تا حد ممکن فشار وارده بر تایر معیوب را کاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امکان استفاده از فضای بیشتر را در خودرو فراهم می کند.شرکت ADAC آلمان"، یعنی همان بزرگترین کلوپ اتومبیل در دنیا، از تایرهایRF به عنوان "اولین انقلاب اساسی در طراحی تایر" از زمان به وجود آمدن تایرهای بادی یاد می کند.

مشخصات عمومی تایر

تایر یکی از قسمت های اصلی خودرو است که بر روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می دهد .

به طور کلی یک تایر از ۴ قسمت تشکیل شده :

۱ : لایه های تایر

۲:  آج های تایر

۳ : تیوب

۴ : والو  ( محلی که باد وارد تایر می شود )

تایر ها جز وزن فنر بنده نشده خودرو هستند و عملا نیروی عمودی وارد شده از سمت بالا را تحمل می کنند ، پس باید داری ویژگی های خاصی نیز باشند که به آنها اشاره خواهد شد ، یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد – لغزندگی جاده – سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود . بدنه متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در خودروهای سنگین از فولاد استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین ۸۸ تا ۹۰ درجه و در نوع بایاس پلای ۳۰ تا ۴۰ درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود.

نحوه ساخت تایر

تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند ، این لایه ها در دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز مقاوم سازی می شوند . لایه گذاری های مختلفی در تایرها انجام می شود که رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع و رادیال است . زاویه دار متقاطع : این لاستیک ها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال کاربرد بیشتری دارند رادیال : یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی ، خنک در سرعت های زیاد ، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد ( در خودرو های دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمی شود )

آج تایرها

آج قسمت خارجی تایر است که مستقیما با سطح زمین در ارتباط است ، اهمیت آجها در جاده های شهری و اتوبان ها کمتر معلوم می شود و این یکی از همان دلایلی است که افراد نا آگاه فقط به زیبایی آج ها اهمیت می دهند . طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ، عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی نقش این بازیگران در جاده های شنی – برفی – مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود ، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد . انتخاب آجها با شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده های  نا مطلوب نیز جلو گیری می کند . عمق آج در تایر نو ۵/۹ میلی متر است و تا عمق ۲ میلی متر قابل قبول است .

فروش لاستیک خودرو| فروش اینترنتی لاستیک خودرو| قیمت لاستیک|خرید لاستیک ، فروش لاستیک|خرید بهترین برند و انواع لاستیک ماشین،فروش بهترین انواع لاستیک خودرو ایرانی و خارجی|فروش لاستیک برای انواع اتومبیل با قیمت عالی|راهنمای خرید و فروش لاستیک|قیمت لاستیک نکسن+کومهو+هانکوک+میشلن+ پیرلی+رودستون+بریدجستون+دانلوپ|فروشگاه اینترنتی لاستیک، ارزانترین قیمت فروش لاستیک|قیمت لاستیک خودرو|فروش لاستیک آلفا رومئو، لاستیک اپل، لاستیک ام جی، لاستیک ام وی ام، لاستیک بنز، لاستیک بی ام و، لاستیک پورشه، لاستیک تویوتا، لاستیک جک، لاستیک جیلی، لاستیک چانگان، لاستیک چری، لاستیک دوو، لاستیک رنو، لاستیک زداکس، لاستیک سانگ یانگ، لاستیک سوزوکی، لاستیک کیا، لاستیک لکسوس، لاستیک لندرور، لاستیک لیفان، لاستیک مازراتی، لاستیک هیوندای، لاستیک مزدا، لاستیک موسو، لاستیک میتسوبیشی، لاستیک نیسان، لاستیک هاوال، لاستیک هوندا، فروش لاستیک هیوندای، لاستیک ولوو،| فروش لاستیک باری و کامیونی، فروش لاستیک لیفتراکفروش لاستیک آلفا رومئو، فروش لاستیک آلفارومئو میتو، فروش لاستیک اپل، فروش لاستیک اپل کورسا، فروش لاستیک ام جی، فروش لاستیک ام جی 350، فروش لاستیک ام جی 550، ام جی 6، فروش لاستیک ام جی GT، فروش لاستیک ام و ام 110، فروش لاستیک ام وی ام، فروش لاستیک ام وی ام X33 ، فروش لاستیک بنز، فروش لاستیک بنز CLS ، فروش لاستیک بنز GLK ، فروش لاستیک بنز SLK ، فروش لاستیک بنز کلاس C، فروش لاستیک بنز کلاس E، فروش لاستیک بنز مرسدس S، فروش لاستیک بی ام و، فروش لاستیک بی ام و 520، فروش لاستیک بی ام و 530، فروش لاستیک بی ام و 730، فروش لاستیک بی ام و X3 ، فروش لاستیک بی ام و X5، فروش لاستیک بی ام و Z4، فروش لاستیک بی ام و X6، فروش لاستیک بی ام و سری 3، فروش لاستیک بی ام و سری 5، فروش لاستیک بی ام و سری 6، فروش لاستیک بی ام و سری 7، فروش لاستیک بی ام و سری E، فروش لاستیک بی ام و سری X، فروش لاستیک بی ام و سری X4 ، فروش لاستیک بی ام و سری Z، فروش لاستیک پورشه، فروش لاستیک پورشه کاین، فروش لاستیک پورشه ماکان، فروش لاستیک تویوتا، فروش لاستیک تویوتا CHR، فروش لاستیک تویوتا GT86، فروش لاستیک تویوتا پرادو، فروش لاستیک تویوتا فورچونر، فروش لاستیک تویوتا کرولا، فروش لاستیک تویوتا کمری، فروش لاستیک تویوتا لندکروز، فروش لاستیک تویوتا هایلوکس، فروش لاستیک تویوتا یاریس SE، فروش لاستیک تویوتا-اریون، تویوتا-راوفور، فروش لاستیک جک، فروش لاستیک جک J5، فروش لاستیک جک S5، فروش لاستیک جیلی، فروش لاستیک جیلی EC7، فروش لاستیک جیلی X7، فروش لاستیک چانگان، فروش لاستیک چانگان CS35، فروش لاستیک چانگان ایدو، فروش لاستیک چری آریزو 5، فروش لاستیک چری تیگو 5، فروش لاستیک دوو ماتیز، فروش لاستیک دووسیلو، فروش لاستیک رنو، فروش لاستیک رنو تلیسمان، فروش لاستیک رنو داستر، فروش لاستیک رنو کولیوس، فروش لاستیک زداکس، فروش لاستیک زداکس پیکاپ-کاپرا، فروش لاستیک زداکس لندمارک، فروش لاستیک سانگ یانگ، فروش لاستیک سانگ یانگ اکتیون، فروش لاستیک سانگ یانگ رکستون، فروش لاستیک سانگ یانگ کایرون، فروش لاستیک سوزوکی گرند ویتارا، فروش لاستیک کیا اپتیما، فروش لاستیک کیا کارناوال ، فروش لاستیک کیا کارنز، فروش لاستیک کیا موتورز، فروش لاستیک کیا موهاوی، فروش لاستیک کیا- سوناتا LF، فروش لاستیک کیا-اسپرتیج، فروش لاستیک کیا-ریو جدید، فروش لاستیک کیا-سراتو، فروش لاستیک کیا-سورنتو، فروش لاستیک کیا-سوناتا ، فروش لاستیک کیا-سوناتا YF، فروش لاستیک لکسوس ES، فروش لاستیک لکسوس IS، فروش لاستیک لکسوس LX ، فروش لاستیک لکسوس RX350، فروش لاستیک لگسوس LS، فروش لاستیک لگسوس NX، فروش لاستیک لندرور، فروش لاستیک لندرور پاژن، فروش لاستیک لیفان، فروش لاستیک لیفان 820، فروش لاستیک لیفان X60، فروش لاستیک مازراتی، فروش لاستیک مازراتی گیبلی، فروش لاستیک مزدا، فروش لاستیک مزدا 3، فروش لاستیک مزدا نیو، فروش لاستیک مگان، فروش لاستیک موسو، فروش لاستیک میتسوبیشی، فروش لاستیک میتسوبیشی اوت لندر ، فروش لاستیک نیسان، فروش لاستیک نیسان ایکس تریل، فروش لاستیک نیسان تیانا، فروش لاستیک نیسان جوک، فروش لاستیک نیسان رونیز، فروش لاستیک نیسان سرانزا، فروش لاستیک نیسان قشقایی، فروش لاستیک ماکسیما، فروش لاستیک مورانو، فروش لاستیک هاوال، فروش لاستیک هاوال H6، فروش لاستیک هاوال وینگل 5، فروش لاستیک هاوال-گریت وال وینگل 5، فروش لاستیک هوندا، فروش لاستیک هوندا CRV، فروش لاستیک هوندا اکورد، فروش لاستیک هوندا سیویک، فروش لاستیک هیوندای،هیوندای I30، فروش لاستیک هیوندای I40 ، فروش لاستیک هیوندای IX45، فروش لاستیک هیوندای آزرا، فروش لاستیک هیوندای اکسنت اسپرت، فروش لاستیک هیوندای النترا، فروش لاستیک هیوندای توسان، فروش لاستیک هیوندای توسان IX35، فروش لاستیک هیوندای جنسیس سدان، فروش لاستیک هیوندای جنسیس کوپه، فروش لاستیک هیوندای سانتافه، فروش لاستیک هیوندای سوناتا، فروش لاستیک هیوندای سوناتا LF، فروش لاستیک هیوندای کمری، فروش لاستیک هیوندای وراکروز، فروش لاستیک هیوندای وراکروز IX55، فروش لاستیک هیوندای ولستر، فروش لاستیک ولوو C30، فروش لاستیک ولوو V40، فروش لاستیک ولوو XC90، نمایندگی فروش لاستیک خودرو، نمایندگی فروش لاستیک کومهو، نمایندگی فروش لاستیک هانکوک، نمایندگی فروش لاستیک نکسن، نمایندگی فروش لاستیک میشلن، نمایندگی فروش لاستیک فالکن، نمایندگی فروش لاستیک دانلوپ، ، نمایندگی فروش لاستیک بریدجستون، نمایندگی فروش لاستیک رودستون، نمایندگی فروش لاستیک کپسن، نمایندگی فروش لاستیک باری و کامیونی، نمایندگی فروش لاستیک لیفتراک

No Comments Yet.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open chat